Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...
DAGEN
19/12-2007 08:40

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – Sygeorlov.
Ole Strandberg – Manila Fillipinerne.
John Ibsen & Jannik Madsen – Møde med DFDS.

FRA MEDIER:
Danica White afgørelse først klar næste år
Først i starten af det nye år er juristerne i Søfartsstyrelsen klar med en afgørelse, om Danica White-sagen skal overgives til politiet med henblik på en straffesag mod rederiet H. Folmer og Co og skibets kaptajn Niels Hentze Nielsen. Søfartsstyrelsen jurister er endnu ikke færdige med at granske rapporten fra Opklaringsenheden, der blev offentliggjort den 16. november. Juristerne skal vurdere, om der er forhold før og efter kapringen ud for Somalias kyst i Det Indiske Ocean den 1. juni i år, der gør, at sagen skal overgives til politiet med henblik på at rejse en sag ved domstolene. Rederiet og skibets kaptajn må derfor vente i knap to måneder på at få vished for, om der rejses eventuelle sager ved domstoleneDet oplyser Søfartsstyrelsen.  
Kilde: fyens.dk

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=902

Første bachelorer i maskinteknisk ledelse
Torsdag uddeles de første eksamensbeviser med titlen Professionsbachelor i maskinteknisk ledelse og drift. Martec Maskinmesterskole i Frederikshavn dimitterer 13 maskinmestre.
I 2004 besluttede Søfartsstyrelsen at ændre maskinmesteruddannelsen til en professionsbachelor.
Uddannelsen indeholder nu fire specialretninger: El og automation, Energi og miljø, Management og Søfart. De første 3 retninger, er rettet mod arbejde i land, mens søfartslinjen både giver adgang til arbejde til søs og på land.
Kilde: Jern og Maskinindustrien
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=903

Millionkrav mod Nordane Shipping
Seks filippinske sømandsenker anlægger nu erstatningskrav i millionstørrelse mod rederiet Nordane Shipping. Deres mænd omkom ved et forlis ud for Nigerias kyst, hvor skibet Stevns Power blev trukket i dybet under arbejde med olie og gasledninger. Det skriver nyhedsbrevet 3F Internationalt.
Enkernes sag blev styrket i går, hvor retten i Svendborg idømte Nordane Shipping en bøde på 50.000 kroner for, at have overtrådt lov om sikkerhed til søs op til forliset, ved blandt andet at have forsømt sikkerhedsprocedurerne om bord på skibet. Ifølge Fyens Stiftstidende overvejer Nordane Shipping at anke bødesagen til Landsretten. Ifølge Fyens Stiftstidende vil også flere af de efterladte til de danske søfolk nu afkræve rederiet en erstatning.
Kilde: Nyhedsbrevet 3F Internationalt
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=906

Aker Yards kan ikke styre produktionen
Aker Yards finske datterselskab har så store problemer med at styre produktionen, at selskabet har tabt 400 millioner norske kroner alene i 4. kvartal. Bestyrelsen overvejer nu at sælge dele af koncernen fra for at rette op på økonomien. Akers finske værft, der er specialiseret i at bygge store passagerskibe, er ved at blive kvalt i sin egen succes. Produktionen kører simpelthen i så højt er gear, at underleverandørerne ikke kan nå at følge med.
Værftet er kommet så langt bagud i forhold til de aftalte tidsplaner, at Aker Yards i dag måtte melde ud, at adskillige projekter vil blive uger eller måneder forsinket. Og det er en dyr fornøjelse. Dagbøderne hagler ned over finnerne, og derfor tabte det finske datterselskab 400 millioner norske kroner alene i 4. kvartal. Som et resultat af nedjusteringen faldt Akers aktie med 23,7 procent i går.
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=905

Dansk Folkeparti kræver Femern-aftale genforhandlet
Dansk Folkeparti har netop fremsat et forslag i Folketinget, der i al sin enkelhed går ud på, at den ny transportminister, Carina Christensen (K), skal tage til Tyskland og lave en bedre aftale end den, partifællen og tidligere minister Flemming Hansen var i stand til. Det skriver Flensborg Avis onsdag. Dansk Folkeparti er stærkt utilfreds med finansieringen af broen. Det er nemlig Danmark, som skal betale de omkring 42 milliarder kroner, som den 19 kilometer lange forbindelse forventes at koste.
I slutningen af juni i år kunne den daværende danske transportminister Flemming Hansen (K) stolt fortælle, at aftalen om en fast forbindelse over Femer Bælt var faldet på plads efter langt møde med den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee (SPD). Aftalen går ud på, at Danmark står for finansieringen af den 19 kilometer lange bro, som skal gå fra Rødby på Lolland til Puttgarden, og det er netop finansieringen af de omkring 42 milliarder kroner, som broen ventes at koste, som nu kan sætte en stopper for projektet. Hvis Carina Christensen skal sendes til Tyskland for at genforhandle bro-aftalen, kræver det, at Dansk Folkepartis forslag opnår flertal i Folketinget. Først skal forslaget dog drøftes i transportudvalget og senere behandles i folketingssalen.
Kilde: business.dk
http://www.business.dk/article/20071218/transport/71218142/

Saddams luksusyacht sat til salg
Hvis folkebåden er blevet for lille - eller hvis mellemøstlig indretningsstil bare er sagen, så er der nu en enestående mulighed for at erhverve et 82 meter langt flydende palads. Og så er det tilmed bygget i Danmark.Den 270 fod lange luksusyacht Ocean Breeze, der er en af verdens største af slagsen, er bygget i Danmark i 1981. Efter Saddam Husseins fald og senere henrettelsen er den tidligere diktator skib nu sat til salg. Ifølge britiske Telegraph blev Ocean Breeze, der stort set altid har ligget ved Saudi-Arabien, bygget som en reserve til Saddams favoritskib Al Mansun.
For knap 180 mio. kr. får man bl.a. boblebad, badstuer, underholdnings- og legerum med bordtennisbord, billardbord og naturligvis fladskærme i alle kabiner.
Der er i øvrigt sølvbestik til 200 gæster og sovepladser til 28 personer, som alt efter behov og behag kan fragtes til og fra skibet i helikopter. Men selvfølgelig får man også lidt ekstra kolorit, hvis man vælger at sejle i den afdøde diktators kølvand. Saddam Hussein var som bekendt meget optaget af sin egen sikkerhed. Derfor indeholder yachten også en hemmelig passage til en hurtigbåd, ligesom der er plads til maskinpistoler, raketter og en ubåd.
Kilde: EPN.dk
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=904

Valutakurser
100 USD = 517,62 DKK
100 Euro = 746,20 DKK
Valutakurser.dk, 19/12
http://www.valutakurser.dk/
 
Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 185 (-3,5)
APM A-aktie: 53.600 (-800)
APM B-aktie: 53.700 (-800)
D/S Norden: 540 (+8)
DFDS: 768 (+7)
Mols-Linien: 930 (+5)
Børsen, 19/12



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX